Tuesday 15 May 2012

Seandainya Boboyot dapat melihat...

Seandainya Boboyot dapat melihat...tentu dia tahu bahawa masih ada kucing lain yang tidak bernasib baik seperti dirinya...

"Ola...Ola... Ola...ola... Mana Ola ni...?? Ola...mak dah balik ni...." Itulah laungan mak setiap kali pulang dari berniaga. Mendengar saja pangilan mak, Ola berlari-lari mendapatkan mak. "Miiaaakk...Miiaakk...Miiaakk...Miiaakk....!!!" Ola mengiau-ngiau minta di dukong dan di belai. Ngiauan Ola sungguh pelik berbanding kucing-kucing mak yang lain. Bunyi ngiauan nya seolah-olah menyebut laungan "mak...". Ola cuba meniru kami adik beradik yang memanggil mak dengan panggilan "mak". Selagi mak tak ambil dan belai dia, selagi itulah dia akan mengiau begitu.

Setelah di angkat ke riba, mak pula akan minta ciuman manja dari Ola... "Cium mak skit... cium mak skit... cepat...kalo tak, tak nak kawan...!!" Ola pun apa lagi...habis satu muka mak diciumnya...sambil laungan "miiaakk" nyer tak putus-putus kedengaran.

Itu lah Ola...salah seekor kucing mak bermata biru pekat, berbulu coklat yang sangat cantik dan berperangai pelik. Hanya dia yang mengiau dengan nada sedemikian. Dia betul-betul hanya mengiau sebegitu bila nampak saja kelibat mak. Dia memanggil mak seolah-olah seperti nada seorang manusia yang melaung panggilan "mak..". Dia sungguh istimewa dan seekor kucing yang sangat manja. Setiap malam dia akan tidur di sebelah mak. Kalau tak dapat di sebelah, di hujung kaki mak pun jadi lah. Dia akan menemani mak solat, masak, mengemas rumah, menyapu sampah di luar rumah malah boleh dikatakan di mana saja ada mak, pasti ada Ola.

Tapi...itu semua dulu... Kini...semua itu hanyalah sebuah kenangan indah yang terpahat dilubuk hati mak. Lebih kurang setahun lalu, Ola diserang suatu penyakit ganjil yang mana akhirnya mengakibatkan Ola menjadi bisu dan lumpuh seluruh anggota badannya. Sedihnya hati mak bukan kepalang melihatkan keadaan Ola yang tak ubah seperti bangkai bernyawa. Tapi demi kasih sayang mak pada Ola, mak tetap setia menjaga Ola bagaikan anak kandungnya sendiri.

Setiap hari sebelum pergi berniaga, mak akan menyuap Ola makan terlebih dahulu dan begitulah juga bila dah pulang dari berniaga. Itu lah rutin mak seharian hampir setahun lebih lamanya. Saksikan lah video yang menyentuh perasaan ini...



















No comments:

Post a Comment