Thursday 5 April 2012

Tomei Boboyot kucing yang istimewa !

Pada 17 Januari 2012, hari selasa... dalam perjalanan ke office, aku ternampak seekor anak kucing jalan mengesut-ngesut di tepi jalan berhampiran tempat letak kereta di perkarangan office aku. Separuh daripada badannya disaluti lumpur hitam dan sangat kotor. Aku dengan segera parking kereta ku dan terus berjalan ke arah anak kucing tersebut. Alangkah sayunya hati ku apabila melihat anak kucing itu mengiaw-ngiaw dan dan jalan mengesut-ngesut seolah-olah sedang mencari ibunya kerana sejuk dan lapar. Separuh badannya pula penuh dengan lumpur hitam yang sangat kotor seolah-olah macam baru terjatuh ke dalam longkang kotor dan mungkin ada hamba Allah yang mengangkat dan meletakkannya di situ.

Aku lantas mengambilnya dan membawanya ke toilet office. Aku memandikannya sampai bersih dan membalut tubuhnya dengan kain. Setelah badannya bersih dan kering, aku mendapati dibawah peha kaki sebelah kanannya terdapat kesan lebam yang sangat besar. Patutlah anak kucing tu tak boleh berjalan dan hanya mengesut-ngesut saja. Sebelah kaki kanannya tu sudah keras dan lututnya dah tak blh bengkok lagi, jadi mcm mana nak bangun berdiri dan berjalan. Melihatkan keadaannya yang sangat kecil, sakit dan tak punya ibu pada masa tu... hati ku rasa sayu sangat.. Bagaimanalah ada orang yang sanggup membuang zuriat sendiri, melihat anak kucing yang terbuang begitu pun dah pilu rasa hati.

Setelah meletakan anak kucing itu di salah satu bilik kosong di office, aku terpaksa meninggalkan anak kucing itu buat sementara waktu kerana aku ada meeting di luar office. Aku lantas memberikan sedikit wang kepada clerk di office untuk membelikan makanan kucing dan susu kotak di kedai berhampiran.

Petang itu clerk menelefon aku memberi tahu bahawa anak kucing itu tidak menjamah sedikit pun makanan dan susu yang diletakkan berhampiran dengannya. Risau hati ku dibuatnya kerana anak kucing itu boleh mati kelaparan dengan mudah memandangkan keadaannya yang sedang sakit dan tak makan dan minum sejak dari pagi lagi atau ntah mungkin sejak semalam. Clerk pula nak balik pukul 5pm sedangkan aku masih jauh lagi dari office waktu tu. Sebaik sahaja meeting selesai, aku segera balik ke office dan membawa anak kucing itu balik ke rumah ku. 

Didalam perjalanan balik, aku terfikir mungkin anak kucing ini masih tak boleh makan lagi dan hanya minum susu dari ibunya. Jadi, aku terus menelefon suamiku agar membelikan susu kucing bersama dengan botol susunya sekali dalam perjalanan balik kerja nanti. Dalam hati ku hanya berserah dan bertawakal pada Allah agar anak kucing ini masih dapat bernafas dan akan sihat nanti.

Di rumah...setelah suamiku pulang, aku segera membancuh susu yang dibeli dan memberi anak kucing itu minum menggunakan botol susu anak kucing yang sangat kecil tu. Alangkah gelojoh dan tergopoh-gapahnya dia kerana dia sangat kelaparan sampai mengigil-gigil. Hampir habis sebotol kecik itu diminumnya. Setelah itu, suamiku menyapu minyak urut dan menggosok perlahan-lahan kaki anak kucing itu. Tak lama lepas tu, si comel kecil tu pun tertidur... Hati ku berasa sangat lega kerana melihat keadaan itu membawa petanda bahawa masih ada harapan untuk anak kucing itu sembuh dan sihat semula.

Keesokan paginya, aku segera bangun untuk memberinya susu sebelum pergi kerja. Aku bertanya pada suamiku perlukah aku balik semula ke rumah tengah hari nanti kerana aku takut dia kelaparan kalau aku terlewat balik rumah petang nanti. Suamiku kata, melihat pada keadaan tubuh dia, sepatutnya dia sudah boleh makan. Tinggal lah sebekas air dan makanan ikan lembut khas untuk kitten yang abang beli semalam katanya. Letak lah bekas tu dekat dgn anak kucing tu. Lagi pun, anak kucing itu masih boleh berjalan dengan mengesut-ngesut, jadi tak susah utk dia datang ke piring nipis itu. Setelah mendengar pandangan suamiku, aku pun meninggalkan sebekas makanan dan minuman buat si comel kecil dengan harapan agar dia tak kelaparan jika akau terlewat pulang petang nanti.

Petang itu..sesampainya aku di rumah, sedih rasa hati melihat anak kucing itu tidak menjamah sedikit pun makanan dan minuman yang aku tinggalkan. Terpaksalah aku membancuh susu dan memberinya minum. Nasib baik lah aku tak balik lewat sangat petang itu, kalau tidak menggigil kelaparan lagi lah dia. Kemudian, aku menefon ibu ku di kampung untuk bertanya pada ibu ku tentang cara yang terbaik untuk menjaga anak kucing itu. Ibu ku ini bukan sebarangan orang tau. Dia ni dah boleh dipanggil pakar kucing gitu kerana ibu dah membela kucing sejak dari zaman anak daranya lagi sehinggalah ke hari ini. Sekarang ini...kucing ibu di kampung ada lebih kurang 20 ekor. Ibu ku berkata mungkin juga keadaannya yang sakit membuatnya tiada selera makan atau deria baunya masih tak berapa ok atau mungkin juga dia belum pernah makan apa-apa selain susu ibunya jadi dia tak pandai nak makan. Jadi, aku harus menyuapnya makan mengunakan tangan ku sehinggalah dia pandai makan sendiri. Malam itu, aku menyuapnya makan dan alhamdulillah...sungguh berselera dia makan. Selepas makan, suamiku sambung mengurut kakinya dengan minyak urut sampai lah dia tertidur.

Masuk hari ketiga, syukur alhamdulillah...kakinya dah semakin pulih. Dia berupaya bangun dan cuba berjalan. Dia mampu berjalan dua tiga tapak sebelum terduduk semula. Gembiranya rasa hati bukan kepalang melihat perubahan positifnya yang sangat cepat. Aku yakin, dalam seminggu dua lagi dia pasti dah boleh berlari dan makan dengan sendirinya.

Namun...siapalah kita sebagai hamba untuk menduga apa yang ingin ALLAH uji kepada hamba-hambaNya. Pada pagi hari ke empat, aku bangun awal lagi untuk memberinya makan dan minum susu walau pun hari itu hari sabtu, aku tak pergi kerja. Tapi, kali ini aku mengambilnya dan meletakkan nya di atas kabinet dapur sementara aku nak membasuh tangan sebelum menyuapnya makan. Di depan mataku dia bangun berjalan dan terus jatuh ke lantai. Serta merta jantungku berdegup kencang memikirkan apakah yang terlintas difikiran ku itu adalah benar. Untuk memujuk hatiku bahawa sangkaan ku itu mungkin salah, aku pun mengangkat anak kucing itu ke riba ku dan dengan menggunakan jari telunjuk ku aku cuba dengan perlahan-lahan mencucuk anak matanya yang sedang terbuka itu. Semakin hujung jari ku hampir mencecah anak matanya...kelopak matanya tidak juga berkedip. Hanya jari ku yang semakin mengeletar, tetapi kelopak matanya tetap tidak bergerak apalagi berkedip. Ya...ALLAH...anak kucing ini buta rupanya....ya ALLAH.....

Abang..........!!!!!! Aku terus menjerit memanggil suamiku dan air mataku terus mengalir tak berhenti. Aku tak dapat nak bayangkan betapa malangnya nasib anak kucing kecil itu. Sudahlah kehilangan ibu sejak kecil, kakinya pula cacat dan rupa-rupanya di tambah pula dengan matanya yang buta. Patut lah sejak dari hari pertama mengambilnya aku melihat anak mata hitamnya sangat pelik tak sama macam kucing biasa. Tapi, aku tak terfikir langsung ada yang tak kena dan baru lah aku sedar kenapa dia tak makan dan minum makanan yang aku tinggalkan untuknya. Dan barulah aku tau kenapa dah 2,3 kali dia terduduk di atas najisnya sendiri. Ya Allah..berilah aku kekuatan untuk menjaga dan membesarkan anak kucing ini.

Setelah membawanya ke klinik dan mendapatkan pengesahan daripada doktor bahawa dia memang buta, aku dan suami terus membuat keputusan muktamad untuk membela si comel kecil ini selagi ada nyawanya dan selagi ada hayat kami. Aku juga selalu memanjatkan doa kepada ALLAH SWT agar menyembuhkan kakinya seperti sedia kala agar sekurang-kurangnya dia dapat berjalan dengan selesa untuk menghidu makanan dan membuang najis walau pun tak dapat melihat.

bersambung....


3 comments:

  1. Boboyot adalah antara kucing paling baik dan paling playful yg penah aku jumpa. He is definitely one of a kind, the one and only one!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, thats right.. :) Satu pengalaman yang cukup bermakna membelanya...

      Delete